آسمان نیلی

 

در نظر بگيريد که سرعت کامپيوتر شما مرتباً کمتر و کمتر مي شود، برنامه هاي نرم افزاري زمان زيادتري براي اجرا شدن لازم دارند و زمان وارد شدن به يک سايت در اينترنت، بسيار طولاني مي شود. اتصال به شبکه اينترنت، هميشه مقصر و علت اصلي در پايين امدن سرعت کامپيوتر نيست، بلکه خود کامپيوتر، مهمترين علت ان است. تعداد برنامه ها، فايل هاي قديمي و حتي تنظيمات اشتباه، از دلايل کم شدن سرعت کامپيوتر هستند. 10 نکته مهم ذيل به کامپيوتر شما سرعت مي بخشد

استارت سريع!
اگر عمل Shutdown در کامپيوتر درست انجام نشود، کامپيوتر در استارت بعدي، براي اينکه هارد را از لحاظ داشتن خطا يا اشتباه چک کند، با برنامه Scandisk استارت مي شود که مستلزم صرف زماني طولاني است. براي اينکه از اجرا شدن Scandisk جلوگيري کنيد، به ترتيب زير عمل کنيد:
از منوي استارت بر روي Run کليک کرده و بعد دستور msconfig را اجرا کنيد. سپس قسمت system configuration programs را باز کنيد و در قسمت Register، general کليک کنيد و سپس فرمان “ Scandisk after error by shutdown disabled “ را فعال کنيد. در اخر، همه پنچره ها را با دستور ok ببنديد و ويندوز را دوباره استارت کنيد.

از کار انداختن پخش اهنگ هنگام بالا امدن سيستم
اگر کامپيوتر شما هنگام بالا امدن سيستم، اهنگ پخش مي کند، در صورتي که ان را از کار بيندازيد، کامپيوتر سرعت بيشتري خواهد داشت. براي اين کار، به ترتيب از Start/Settings/Control Panel، قسمت Sounds and Multimedia را انتخاب کنيد. پس از ان، پنچره اي باز مي شود. در انجا مشخص شده است که کدام قسمتها به همراه پخش اهنگ عمل مي کنند. قسمتهايي که با پخش اهنگ همراه هستند، علامت بلند گويي را در کنار خود دارند بر روي قسمتهايي که مي خواهيد پخش اهنگ انها را غيرفعال کنيد، مارک بزنيد. سپس از منوي Name که در زير ان قرار گرفته است، دستور None را انتخاب کنيد.

لغو دستور اجراي اتوماتيک برنامه ها
بسياري از برنامه هاهنگام استارت به طوراتوماتيک اجرامي شوند. ايا شما واقعاً به همه انها احتياج داريد؟ براي اينکه از استارت شدن اتوماتيک اين برنامه ها جلوگيري کنيد، از منوي استارت، Run را انتخاب کرده و سپس دستور msconfig را اجرا کنيد. از طريق Register و بعد “ Auto Start “ قادر نخواهيد بود که برنامه مورد نياز خود را به صورت مجزا انتخاب کنيد، بلکه فقط مي توانيد علامت تيک (P) يا ضربدر (×) را از جلوي برنامه هايي که نمي خواهيد اجرا شوند، برداريد.

پاک کردن برنامه ها
شما همواره برنامه هايي را از اينترنت Download مي کنيد. براي پاک کردن انها از برنامه Uninstall استفاده کنيد، که ان را مي توانيد به ترتيب از Start/Settings/Control Panel تحت نام Add/Remove Programs پيدا کنيد.
برنامه اي را که مي خواهيد پاک کنيد، مارک بزنيد و بعد بر روي ايکون Add/Remove کليک کنيد. بدين ترتيب، برنامه به طور کامل از کامپيوتر شما پاک مي شود .

ايميل هاي قديمي را پاک کنيد
ايميل هايي که به خصوص با فايل هاي پيوست شده ( عکس، فيلم و فايل هاي موسيقي ) ارسال شده اند، سرعت و قدرت کامپيوتر را کاهش مي دهند. به همين دليل، تمام ايميل هاي خود را به طور کامل بررسي کنيد و انهايي را که ديگر احتياجي نداريد، پاک کنيد.

Defragment کردن هارد
با دستور Defragment، هارد کامپيوتر خود را مرتب کنيد. خود اين کار، زمان مي برد، ولي در عوض، سرعت کامپيوتر شما را بالا خواهد برد. براي اين کار از منوي استارت Programs/Accessories/System tools/Disk Defragmenter را کليک کنيد.
نکته: پس از شروع عمل Defragment، کامپيوتر را به حال خود بگذاريد و هيچ کار ديگري با ان انجام ندهيد.

عکس زمينه را غير فعال کنيد.
اين عکسها با وجود همه جذابيتي که دارند قدرت و سرعت کامپيوتر را کم مي کنند. بنابراين، بهتر است که عکس پيش زمينه را برداريد. براي اين کار با کليک راست ماوس بر روي صفحه Desktop، Properties را انتخاب کنيد و در قسمت Background، دستور None را انتخاب کنيد.

فايل هاي موقت و ادرس هاي اينترنتي موجود در حافظه موقت را پاک کنيد
در حالي که در اينترنت مشغول جستجو هستيد، Browser مثلاً (Internet Explorer) کپي سايت هاي بازديد شده را بر روي هارد قرار مي دهد. اين کار، عمل جستجو را تسريع مي کند، اما به تدريج مقدار زيادي اطلاعات جمع مي شود که سرعت کامپيوتر را کم مي کند. بنابراين، بهتر است که اين فايل ها را پاک کنيد. در Browser، از منوي بالاي صفحه، Tools و سپس Internet Options را انتخاب کنيد و ان گاه بر روي Delete Files، Delete Cookies کليک کنيد.
کاهش ظرفيت فايل ها و ادرس هاي اينترنتي که در کامپيوتر ذخيره مي شوند.
پاک کردن هر روز فايل هاي موقت و ادرس هاي اينترنتي ، واقعاً اعصاب را خسته مي کند. شما مي توانيد Cashe خود را طوري تنظيم کنيد که فقط اطلاعات کمي را بتوانيد ذخيره کنيد.
براي اين کار در Browser، Tools و سپس Internet Option را انتخاب کنيد. در پنجره باز شده بر روي قسمت Settings کليک کنيد. در انجا قسمت Amount of disk space to use را برابر مقدار 1MB تنظيم کنيد.

روزامد کردن ويندوز
شرکت مايکروسافت به طور مرتب نسخه هاي update ويندوز خود را براي کاربرانش ارايه مي دهد. در نتيجه، قادر خواهيد بود که درايوها و فايل هاي جديد را به صورت رايگان Download کنيد. از منوي استارت، قسمت Windows update را انتخاب کنيد. با اين کار، ويندوز نصب شده بر روي کامپيوتر شما update خواهد.

مراقب ويروسها باشيد
بعضي از ويروسها اثر بسيار مخربي بر روي سرعت سيستم شما دارند به همين دليل بايد همواره يک انتي ويروس قوي را بر روي سيستم خود نصب نماييد و دقت کنيد داشتن قويترين انتي ويروس بدون Update کردن ان عملاُ هيچ ارزشي ندارد.

نوشته شده در یک شنبه 1 اسفند 1385برچسب:,ساعت 10:28 PM توسط نازی| |

 

هم‌اکنون عبارت جستجوی «How Do I Delete My Facebook Account» به معنی «چگونه اکانت فیس‌بوک‌ام را حذف کنم؟» یکی از عبارات محبوب جستجو در گوگل است.

هنگامی که »عبارت «How Do I» را در نوار جستجوی گوگل تایپ می‌کنید، یکی از پیشنهادات گوگل به شما چگونگی حذف اکانت فیس‌بوک است. این بدین معنی است که تعداد زیادی از مردم در حال جستجو برای پیداکردن راه‌حل حذف اکانت فیس‌بوک هستند.
هم‌چنین «دنی سالیوان» یکی از اعضای سایت

Search Engine Land در صفحه‌ی توییتر خود دو چارت (+ و +) را منتشر کرد که نشان می‌دهند جستجوی عبارت «حذف اکانت فیس‌بوک» در ماه آپریل دارای رشد بوده است.

گفتنی است در ماه‌های اخیر، بسیاری از رسانه‌ها و متخصصان تکنولوژی به‌خاطر تغییرات اخیر آن در بخش حریم خصوصی کاربران،‌ در حال خروج از فیس‌بوک هستن

نوشته شده در یک شنبه 1 اسفند 1385برچسب:,ساعت 10:26 PM توسط نازی| |

چگونه هكرها را نااميد كنيم؟!

انتخاب يك كلمه عبور مناسب در حقيقت مصالحه اي بين انتخاب چيزي است كه به سختي حدس زده مي‌شود و چيزي كه به راحتي به خاطر سپرده مي‌شود.
ایسنا: انتخاب يك كلمه عبور خوب و قوي چقدر مشكل است؟ بيش‌تر مردم اعتقاد دارند كه انتخاب يك كلمه عبور خوب ساده است. اما در حقيقت اغلب مردم معمولا كلمات عبور ضعيفي انتخاب مي‌كنند.

انتخاب يك كلمه عبور مناسب در حقيقت مصالحه اي بين انتخاب چيزي است كه به سختي حدس زده مي‌شود و چيزي كه به راحتي به خاطر سپرده مي‌شود. براي مثال ممكن است @G7x.m^l يك كلمه عبور خوب باشد، در حالي كه هيچكس نمي‌تواند آن را به راحتي به خاطر بسپارد. برعكس، به خاطر سپردن نام شما براي شما كار بسيار بسيار ساده‌اي است و در مقابل حدس زدن آن نيز براي هكرها كار ساده‌اي خواهد بود.

برخي قوانين ساده و اوليه

يك كلمه عبور حداقل بايد از 8 كاراكتر تشكيل شده باشد و سعي كنيد برخي علائم نگارشي يا ارقام را در كلمه عبور خود وارد كنيد.

بهتر است كلمه عبور شما از تركيبي از حروف بزرگ و كوچك الفبا تشكيل شده باشد و يك عبارت يا تركيبي از كلمات را انتخاب كنيد تا به خاطر سپردن كلمه عبور كار ساده‌تري گردد.

كلمه‌اي كه در يك ديكشنري از جمله ديكشنريهاي زبانهاي ديگر وجود داشته باشد را انتخاب نكنيد؛ حروفي را كه روي صفحه كليد پشت سر هم قرار دارند مانند qwertyui انتخاب نكنيد و هيچ كاراكتري را بيش از يكبار به‌صورت پشت سر هم تكرار نكنيد.

فقط از علائم نگارشي يا ارقام يا حروف الفبا استفاده نكنيد بلكه تركيبي از آنها را بكار ببريد و كلماتي كه به سادگي قابل حدس زدن هستند انتخاب نكنيد.

شكستن كلمات عبور

ايده‌اي كه پشت شكستن كلمات عبور وجود دارد بر اساس اين گزارش كه مركز مديريت امداد و هماهنگي عمليات رخدادهاي رايانه‌يي(ماهر) گرفته شده، بي‌نهايت ساده و از اين قرار است كه يك فهرست بزرگ از كلمات انتخاب مي‌شود؛ هر كلمه رمز شده و سپس چك مي‌شود كه آيا كلمه رمز شده با كلمه عبور كاربر همخواني دارد يا خير.

اين فهرست كلمات معمولا با استفاده از ديكشنريهاي زبان انگليسي و ساير زبان‌ها، اسامي معمول، اسامي حيوانات، شخصيت‌هاي تلويزيوني و سينمايي، حروف پشت سر هم روي صفحه كليد و اصطلاحات بدست مي‌آيد. براي اينكه فرد هكر بتواند كلماتي را كه درون فهرست كلماتش وجود ندارد و ممكن است كاربر انتخاب كرده باشد به دست آورد، يك مجموعه بزرگ از قوانين ساده را به هر يك از كلمات داخل فهرست اعمال كرده و چك مي‌كند كه آيا كلمه به دست آمده همان كلمه عبور كاربر است يا خير.

اين قوانين شامل افزودن ارقام يا علايم نگارشي به ابتدا يا انتهاي كلمات، معكوس كردن كلمات، تبديل كلمات به حروف بزرگ، جايگزين كردن حروف با ارقام يا حروف مشابه ديگر و... است. از آنجا كه رايانه‌ها سريع هستند، اعمال اين قوانين و رمز كردن نتيجه زمان زيادي مصرف نمي‌كند و حدس‌هاي زيادي در زمان كوتاهي قابل انجام است.

به‌علاوه يك پايگاه داده برروي يك CD كه تمامي كلمات يك ديكشنري بزرگ را به همراه بسياري از قوانيني كه اين كلمات را رمز مي‌كند داراست، عمليات پيدا كردن كلمه عبور را به يك جست‌وجوي ساده در يك پايگاه داده تبديل مي‌كند.

كلمات عبوري كه به ندرت استفاده مي‌شوند

فقط يك حالت وجود دارد كه نوشتن كلمه عبور ايده خوبي است و آن زماني است كه زياد از آن كلمه عبور استفاده نمي‌كنيد. براي مثال كلمه عبور اصلي يك سرور معمولا هر روز مورد استفاده قرار نمي‌گيرد. در چنين شرايطي بهتر است كلمه عبوري طولاني و پيچيده انتخاب كنيد كه به خاطر سپردن آن بسيار سخت باشد، سپس آن را يادداشت كرده و در محل امني نگه‌داري كنيد.

زماني كه نياز باشد از كلمه عبور استفاده كنيد آن را از محل خود خارج كرده و پس از وارد كردن كلمه عبور نيز دوباره آن را در محل امن خود قرار دهيد. اين كلمه عبور نيز بايد هر از گاهي تغيير كند. البته قطعا شرايط فرق مي‌كند.

اگر شما فكر مي‌كنيد كه امكان دارد كلمات عبور خود را فراموش كنيد، شايد بهتر باشد كه از كلمه عبور پيچيده‌اي استفاده كرده و آن را يادداشت كنيد. فقط به خاطر داشته باشيد كه اگر كسي به يادداشت شما دسترسي پيدا كند در اينصورت به سادگي مي‌تواند وارد سيستم شود.

هيچ يادداشت حاوي كلمه عبوري نبايد نزديك رايانه شما و يا نزديك جايي كه اطلاعات شخصي شما نگه‌داري شود. آن را در جايي امن نگهداري كنيد. يك كشوي قفل شده بسيار بهتر از كيف پول شماست.

مثال‌هايي از كلمات عبور خوب

يك كلمه عبور خوب چگونه ساخته مي‌شود؟ سعي كنيد دو يا چند كلمه را با هم تركيب كنيد يا حروف اول (يا دوم يا آخر) كلمات يك عبارت را كنار هم قرار داده و كلمه جديدي بسازيد. سپس در قسمت‌هاي مختلف كلمه بدست آمده از حروف بزرگ، ارقام و علائم نگارشي استفاده كنيد. علاوه بر اين‌ها مي‌توانيد كاراكترهاي كنترلي را نيز اضافه كنيد.
نوشته شده در یک شنبه 1 اسفند 1385برچسب:,ساعت 10:6 PM توسط نازی| |

عيب‌يابي كامپيوترهاي كيفي

 

هر كاربر كامپيوتري مجبور خواهد بود روزي كامپيوتر خود را تعمير و يا تعويض كند. چنين شرايطي براي هر كاربري بسيار دشوار خواهد بود. اما با مطالعه نكات و ترفندهاي مربوط به عيب‌يابي و تعمير كامپيوترهاي كيفي كه در ادامه به آنها خواهيم پرداخت، مي‌توانيد با اعتماد به نفس كامل، اين امور را انجام دهيد.

 

تصادفات

تصادفات هميشه رخ مي‌دهند، به ويژه زماني كه در سفر هستيد، به همراه بردن كامپيوتر كيفي در هواپيما، قطار و اتومبيل و يا كار با آن در محل‌هاي نا آشنا، ممكن است سبب شود تا كامپيوتر شما ضربه بخورد، بيفتد و يا آب روي آن بريزد. اگر كامپيوترتان به زمين بيفتد، ممكن است يك يا تمامي بخش‌هاي داخلي آن صدمه ببيند. با بررسي ظاهر آن مي‌توانيد صدمات خارجي را مشاهده كنيد، اما تنها راه تشخيص صدمات داخلي آن است كه كامپيوتر را روشن كرده و ببينيد كه چه اتفاقي مي‌افتد. بسته به علايم ظاهر شده، ممكن است خودتان قادر باشيد كامپيوترتان را تعمير كنيد. اگر هيچ صدمه واضحي را مشاهده نكرديد اما كامپيوتر شما داراي مشكل بود، ممكن است يكي از اتصالات ظريف داخل آن شكسته و يا شل شده باشد؛ بنابراين پيش از آنكه به فكر خريد قطعات جديد و يا يك كامپيوتر كيفي جديد بيفتيد، بهتر است كامپيوتر آسيب ديده خود را به يك مركز تعميرات كامپيوتر ببريد تا شايد متخصصان آنجا بتوانند مشكل را يافته و برطرف سازند.

در مورد ريختن آب روي كامپيوتر نيز بايد گفت اين امر در اغلب اوقات بسيار دردسر ساز است. اما هميشه ريختن آب روي كامپيوتر كيفي به معناي پايان عمر آن نيست. مايعات مي‌توانند موجب خرابي اجزاي الكتريكي داخل كامپيوتر، به ويژه مادربرد شوند، اما اگر به سرعت پس از ريختن مايعات،‌ دست به كار شويد، مي‌توانيد از بروز فاجعه جلوگيري كنيد. بدين منظور بلافاصله كامپيوتر خود را خاموش كرده و آن را به آرامي وارونه كنيد. با اين كار مايعات داخل آن خارج شده و از صدمات بيشتر جلوگيري خواهد شد. اگر مايع ريخته شده در داخل كامپيوتر، آب است، مي‌توانيد اندكي صبر كنيد تا تبخير شود و سپس كامپيوتر را از حالت برعكس خارج كنيد.
ريختن اندكي آب در داخـل آن، لزوماً به مـعناي پايان عـمر كامپيوتر نيست.

نوشيدني‌هايي چون نوشابه، آب ميوه و قهوه مشكل بيشتري ايجاد مي‌كنند؛ زيرا ممكن است آن مايع خشك شود، اما بقايا و رسوبات آنها باقي مي‌مانند كه مي‌توانند موجب قطعي جريان و خرابي اجزا شوند. در اين حالت بهتر است فرد متخصصي كامپيوتر شما را بررسي كرده و آن را تميز كند.

 

مشكلات مربوط به صفحه نمايش

صفحات LCD كامپيوترهاي كيفي بسيار خوب به نظر مي‌رسند، اما اين صفحات و اجزايي كه آنها را به مادربرد متصل مي‌كنند،‌ بسيار ظريف هستند و افتادن كامپيوتر و يا تكان‌هاي شديد مي‌تواند موجب خرابي صفحه نمايش شود.

مشكلات مربوط به صفحه نمايش انواع مختلفي دارند و هريك از آنها داراي علل مخصوص به خـود هستند. زماني كه صفحه نمايش فقط تصوير سياهي را نمايش مي‌دهد، نشانگر آن است كه اتصال بين صفحه و مادربرد شل يا قطع شده است. زماني كه خطوط باريكي روي صفحه نمايش داده شود، معمولاً نشانگر آن است كه يكي از اتصالات مادربرد شل شده است. زماني كه تصوير تار و كم نور است، احتمالاً نورپردازي پشتي آن به خوبي انجام نمي‌شود. وجود لكه‌هاي فزاينده در صفحه نمايش، علامت آن است كه زمان آن فرا رسيده صفحه نمايش خود را تعويض كنيد. اگر پس از آنكه اندكي با كامپيوتر خود كار كرديد، صفحه نمايش دچار اختلال شد، نشان دهنده آن است كه كامپيوتر بيش از حد داغ شده است. پيكسل‌هاي مرده كه به شكل نقاط سياه و سفيد توپر كوچك نمايش داده مي‌شوند، متداول هستند، اما هيچ راه حلي براي آنها وجود ندارد. اما برخي شركت‌ها در صورتي كه تعداد پيكسل‌هاي مرده از يك حدي بيشتر باشد، كامپيوتر كيفي را تعويض كرده و كامپيوتر ديگري به شما مي‌دهند.
حداکثر استفاده از باتري لپ‌تاپ را داشته باشيد

اغلب اين اشكالات به بررسي يك فرد متخصص نياز دارند. تعمير صفحه نمايش فرآيند دشوار و حساسي است و معمولاً به باز كردن كامپيوتر نياز دارد كه در نتيجه گارانتي سيستم شما را باطل مي‌سازد. اولين موردي كه بايد بررسي كنيد فن‌هاي كامپـيوتر اسـت. بايد از درست كار كردن آنها اطمينان حاصل كنيد. منافذ كامپيوتر خود را بررسي كنيد تا از بسته نبودن آنها اطمينان يابيد. هوا بايد بتواند در بخش زيرين كامپيوتر نيز جريان داشته باشد. اگر همه منافذ باز بودند، اما كامپيوتر شما همچنان داغ بود و صداي فن نيز شنيده نمي‌شد، احتمالاً اشكال از فن است. ممكن است فقط كافي باشد خاك روي فن و يا منافذ را پاك كنيد اما اگر اسپري‌هاي هواي فشرده نيز در اين خصوص به شما كمكي نكردند، فن را برداشته و به صورت دستي آن را تميز كنيد.

بسته به نوع كامپيوتر كيفي شما، برداشتن فن مي‌تواند كار ساده يا دشواري باشد. بهتر است در اين مورد احتياط كنيد. پس از آنكه فن را كاملاً تميز كرديد، اگر باز هم كار نكرد، بهتر است آن را تعويض كنيد. خاموش شدن كامپيوتر مي‌تواند در نتيجه شل شدن سوئيچ‌ها نيز رخ دهد. اگر مشكل داغ شدن بيش از حد كامپيوتر برطرف نشد، كامپيوتر خود را نزد متخصص ببريد تا آن را بررسي كند.


مشكل روشن شدن كامپيوتر

هنگامي كه كامپيوتر روشن نشود، علل متعددي مي‌تواند براي اين امر وجود داشته باشد؛ اما بهتر است ابتدا ساده‌ترين آنها را بررسي كنيد.كامپيوتر بدون نيروي برق نمي‌تواند كار كند، پس بهتر است ابتدا بررسي كنيد كه باتري آن شارژ دارد يا خير. آداپتور A/C كامپيوتر كيفي خود را نيز بررسي كنيد. اطمينان يابيد كه پريز برقي كه كامپيوتر خود را به آن متصل كرده‌ايد، به درستي كار مي‌كند. اگر پريز برق به درستي كار مي‌كرد و دچار اشكال نبود، بررسي كنيد كه آيا LED روشن بوده و تمامي اتصالات در جاي خود محكم هستند يا خير. اگر هيچ مشكلي در اين خصوص وجود نداشت، مي‌توانيد مطمئن باشيد كه مشكل از منبع تغذيه شماست.
اگر كامپيوتر شما روشن نمي‌شود، هراسان نشويد، ابتدا اطمينان يابيد كه به برق متصل باشد.

پيش از راه‌اندازي كامپيوتر، تمامي تجهيزات جانبي را از كامپيوتر خود جدا سازيد. احتمال آن وجود دارد كه تجهيزات جانبي سبب بروز مشكل باشند. جدا ساختن آنها قبل از راه‌اندازي كامپيوتر، اين موضوع را مشخص مي‌كند. اگر حين فرآيند راه‌اندازي با صداي بيپ مواجه شديد ولي كامپيوتر روشن نشد، احتمالاً مشكل در BIOS كامپيوتر است و يا يكي از ماجول‌هاي حافظه دچار اشكال شده است. اين صداهاي بيپ تصادفي نيستند، بلكه كدي هستند كه توسط شركت سازنده ايجاد شده‌اند و به افراد متخصص اعلام مي‌كنند كه مشكل چيست. بررسي ماجول‌هاي حافظه نسبتاً آسان است. حافظه در قسمت انتهايي كامپيوتر كيفي قرار دارد.

اغلب كامپيوترهاي كيفي داراي دو شيار حافظه هستند. ابتدا يك ماجول حافظه را خارج سازيد و كامپيوتر خود را راه‌اندازي كنيد. اگر كامپيوتر به درستي راه‌اندازي شد، مشخص مي‌شود كه داراي يك ماجول حافظه يا شيار حافظه معيوب هستيد. در غير اين صورت همين كار را در مورد يـك حافظه ديگر نيز انجام دهيد. ممكن است مجبور شويد يك ماجول حافظه جـديد نصب كنيد تا كامپيوترتان به حالت عادي خود باز گردد. اگر فن و هارددرايو شما به درستي كار مي‌كنند و شـما صداي چرخيدن آنها را مي‌شنويد، اما در صفحه نمايش هيچ چـيزي نمايش داده نمي‌شود، مشكل مربوط به صفحه نمايش شماست.

نوشته شده در یک شنبه 1 اسفند 1385برچسب:,ساعت 9:56 PM توسط نازی| |

چگونگی فعال کردن اینترنت موبایل

اینترنت موبایل یا GPRS می تواند جایگزین دسترسی به اینترنت خانگی در حد و اندازه “دایل آپ” باشد که امکان مرور وب را ممکن می سازد اما استفاده از این سرویس نیازمند تنظیمات و فعال سازی است که کاربران به دلیل عدم آشنایی کمتر از اینترنت موبایل استفاده می کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، GPRS در واقع روشی نوین برای ارسال داده ها از طریق تلفن همراه است و استفاده از اینترنت را در هر زمان و مکان و به صورت ۲۴ ساعته از طریق لپ تاپ با در اختیار داشتن دیتا کارت، رایانه دستی (PDA) یا مرورگر WAP روی گوشی موبایل مشترک فعال می کند و کاربر می تواند حتی در هنگام حرکت و رفت و آمد به شبکه جهانی اینترنت متصل شود.

هم اکنون سرویس GPRS موبایل توسط اپراتورهای همراه اول و ایرانسل به مشترکان عرضه می شود اما بررسی ها نشان می دهد که این سرویس به دلایل مختلف آنطور که باید از سوی مشترکان به کار گرفته نمی شود.

یکی از دلایل این عدم استفاده مربوط به آگاهی نداشتن از نحوه فعالسازی این سرویس است که اطلاع یافتن از آن می تواند امکان جستجو در وب را به صورت آنلاین و حتی در برخی مواقع سریعتر از اینترنت خانگی دایل آپ برای مشترکان فراهم می کند.

GPRS به جای استفاده از یک شماره تلفن برای اتصال به اینترنت از یک (APN (Access Point Node استفاده می کند که باید در گوشی مشترک تنظیم شود.

از دیگر مزایای اینترنت موبایل می توان به اتصال دائمی به اینترنت اشاره کرد که کاربر صرفاً برای ارسال و دریافت اطلاعات هزینه می پردازد و دیگر نگران هزینه آنلاین بودن خود نخواهد بود.

مشترکان همراه اولی GPRS خود را فعال کنند

به گزارش سایت پاتوق۹۸، مشترکان سیمکارتهای دائمی و اعتباری همراه اول برای استفاده از سیستم GPRS باید به سایت اینترنتی این شرکت به آدرس www.mci.ir مراجعه کرده و در قسمت تنظیمات GPRS با انجام چند مرحله گوشی خود را برای استفاده از این سرویس فعال کنند.

خدماتی که به مشترکان همراه اول از طریق سرویس GPRS ارائه می شود شامل استفاده از پست الکترونیکی و دسترسی به سایت‌های اینترنتی و دریافت فایل برروی گوشی موبایل است.

برای فعال سازی GPRS مشترک باید به تکمیل فرم الکترونیکی ثبت ‌نام بپردازد و اطلاعات شخصی خود شامل نام، نام خانوادگی و شماره کد ملی، اطلاعات تماس شامل، شماره تلفن همراه و پست الکترونیکی را از طریق فرم موجود وارد کند.

نشانی پست الکترونیکی که وارد می‌شود همان نشانی است که پس از فعال شدن سرویس برای اطلاع‌رسانی به مشترک از آن استفاده خواهد شد که پس از تکمیل این فرم و ارسال اطلاعات به سیستم، پیامی در مرورگر به وی نشان داده می‌شود و مشترک را ملزم به فعال سازی GPRS روی گوشی می کند.

در مرحله بعدی فعال سازی که مربوط به تنظیم گوشی خواهد بود از طریق لینک ارسال تنظیمات گوشی با وارد کردن شماره تماس و انتخاب نوع و مدل گوشی از سوی کاربر، تنظیمات لازم از طریق پیامک برای متقاضی ارسال می‌شود.

امکان ارسال تنظیمات برای همه گوشی‌هایی که توانایی دریافت تنظیمات از طریق شبکه را دارند در این بخش وجود داشته و سایر گوشی‌هایی که این توانایی را ندارند باید به طور دستی و مطابق با راهنمای موجود تنظیم شوند.

همراه اول پس از دریافت درخواست مشترک، تنظیمات مربوط به گوشی را در قالب یک پیام کوتاه برای وی ارسال می کند که تنظیمات GPRS پس از بازکردن پیام و زدن کد ۱۲۳۴، به طور خودکار در گوشی مشترک قرار خواهد گرفت و مشترک با ارسال مدل گوشی بصورت انگلیسی به شماره ۸۰۰۸ تنظیمات GPRS را می تواند دریافت کند.

چنانچه به هر دلیل این کار با مشکل مواجه شود، ابتدا لازم است مشترک درخواست خود را تکرار کند و در صورت عدم موفقیت مجدد بهتر است‎‎‎‎‎‎‎‎ با مرکز پاسخگویی همراه اول به شماره ۰۹۹۹۰ ‎‎‎‎‎‎‎‎ برای حل مشکل تماس گرفته سپس تنظیمات را به صورت دستی در گوشی خود فعال کند.

مشترکان ایرانسلی GPRS خود را فعال کنند

به گزارش مهر، ارسال تنظیمات GPRS برای مشتریان ایرانسل بسیار آسان بوده و تنها از طریق پیام کوتاه ارسـال می شود. به این معنی که مشترک چنانچه تاکنون پیام کوتاه حاوی تنظیمات را دریافت و یا ذخیره نکرده است باید کد دستوری *۱۳۰*۳*۵# [Yes/Ok] را شماره گیری کرده تا این اطلاعات را دریافت کند.

پس از دریافت پیام کوتاه حاوی تنظیمات، مشترک باید آن را در گوشی ذخیره (save) کند تا تنظیمات GPRS به گوشی منتقل شود. چنانچه گوشی مشترک دارای قابلیت استفاده از GPRS باشد این سرویس برای وی فعال خواهد شد و برای تمامی مشترکان سیمکارتهای دائمی و اعتباری ایرانسل هم کارآیی خواهد داشت.

به گزارش سایت تفریحی پاتوق۹۸ : مشترک برای دسترسی به اینترنت پس از آنکه از تنظیمات گوشی خود مطمئن شد و علامت اتصال به شبکه GPRS (یک علامت G یا یک مثلث برعکس در کنار علامت آنتن) بر روی صفحه موبایل وی ظاهر شد، می تواند با انتخاب مرورگر (WAP/ Web browser) در منوی گوشی خود و سپس وارد کردن آدرس اینترنتی (URL) به شبکه جهانی اینترنت دسترسی پیدا کنید.

توجه به این نکته نیز ضروری است که این مرورگر (browser) در اغلب گوشی ها با علامت “کره زمین” نشان داده شده است.

هزینه استفاده از GPRS چقدر است

به گزارش مهر، بطور کلی حجم داده ها براساس بایت سنجیده می شود به طوریکه به هر ۱۰۰۰ بایت یک کیلوبایت (KB) و به هر ۱۰۰۰ کیلوبایت یک مگابایت (MB) می گویند. با این توضیح کاربران کافی است تا تعداد بایتهایی که ارسال یا دریافت کرده اند را در تعرفه ها ضرب کنند تا در هر لحظه هزینه استفاده از اینترنت موبایل خود را محاسبه کنند. کارکرد دیتای کاربر شامل تمامی اطلاعاتی خواهد بود که توسط کاربر یا به صورت خودکار از گوشی، رایانه دستی یا لپ تاپ ارسال و یا دریافت می شود.

سرویس اینترنت همراه اول به ازای هر کیلو بایت تبادل اطلاعات با تعرفه های ۸ ریال در زمان پیک ترافیک یعنی از ۸ صبح تا ۲۳ شب و زمان غیر پیک از ۲۳ الی ۸ صبح و روزهای تعطیل ۲ ریال محاسبه می شود.

نرخ ارسال و دریافت دیتا از طریق GPRS ایرانسل نیز در ساعات اوج مصرف ۷ ریال و برای ساعات کاهش مصرف ۲ ریال خواهد بود.

همراه اول و ایرانسل برای تشویق مشترکان خود به استفاده از اینترنت موبایل و نیز سهولت و ارزانی برای مشترکانی که استفاده از GPRS برای آنها ضرورت دارد بسته های پیشنهادی خود را با تخفیفهای قابل توجهی عرضه کرده اند که در این شرایط مشترک با خرید هر بسته می تواند از مزایای استفاده از اینترنت و تخفیف دراستفاده از آن به صورت همزمان بهره مند شود.
 

نوشته شده در یک شنبه 1 اسفند 1385برچسب:,ساعت 9:54 PM توسط نازی| |

کنترل کامپیوتر با موبایل<br />

آیا تا به حال به عبارت Remote برخورد کرده‌اید؟ Remote به معنای کنترل کردن چیزی از راه دور است. با استفاده از نرم‌افزار Control Freak می‌توانید رایانه خود را در گوشی همراه خود Remote کنید. برای اجرای این برنامه به نرم افزار winamp نیاز دارید.
نرم افزار Control Freak به شما توانایی آن را می‌دهد تا بتوانید بوسیله‌ی گوشی‌های بلوتوث دار دارای سیستم عامل سیمبیان، نرم افزار Winamp و رایانه‌ی شخصی خود را کنترل نمایید و بتوانید فایل‌های چند رسانه‌ای مانند فایل‌های صوتی و یا فایل‌های تصویری را اجرا نموده مکث دهید متوقف سازید به جلو یا عقب حرکت دهید و یا صدا را کم و زیاد کنید .
اگر در برنامه Winamp از دکمه‌های اجرای فایل صوتی یا تصویری، Pause،Stop، بعدی، قبلی و ... به وفور استفاده می‌کنید و نیازمند تمام این دکمه‌ها در گوشی خود نیز هستید مطمئن باشید دقیقا تمام این امکانات بر روی نرم‌افزاری که روی گوشی نصب می‌شود نیز وجود دارد.

مدیریت شده عمل کنید
با آمدن ورژن 2 نرم‌افزار Control Freak حال می‌توانید بهتر از گذشته فایل‌های صوتی‌ای را که در برنامه Winamp اجرا می‌کردید را کنترل کنید: البته اگر از Media Library نرم‌افزار Winamp استفاده کنید. Media Library نرم‌افزار Winamp یکی از امکانات فوق‌العاده آن است که به کاربران اجازه می‌دهد تمام فایل‌های صوتی و تصویری را با استفاده از این فانکشن، مدیریت و کنترل کنند. بعد از اینکه گوشی همراه شما با رایانه ارتباط برقرار کرد می‌توانید از روی گوشی همراه خود، محتویات داخل Media Library نرم‌افزار Winamp نصب شده روی رایانه را نیز جستجو کنید.
در مقدمه برنامه گفتیم که علاوه بر کنترل نرم‌افزارهای صوتی همانند Winamp برنامه Control Freak قادر به کنترل فایل‌ها و خود محیط ویندوز با همان سیستم عامل نیز هست. از آن جایی که رایانه می‌تواند کارهای بیشتری را جز پخش فایل‌های صوتی و تصویری انجام دهد با استفاده از Control Freak نگارش 2 آن می‌توانید Desktop رایانه را نیز زیر کنترل خود داشته باشید.
برخی از کارهایی که می‌توان با استفاده از Control Freak انجام داد.
1- نمایش فایل‌های تصویری چه عکس و چه فایل‌های ویدئویی در تلفن همراه از طریق رایانه
2- نمایش Presentation ها به مشتریانتان
3- گفتگو با دوستان آنلاین‌تان در هر کجایی که هستید
4- وارسی ایمیل‌هایتان با استفاده از برنامه Control Freak.
5- بازگشایی برنامه‌های مورد نظر روی رایانه همانند برنامه Presentation و استفاده از آن‌ها بدون هیچ محدویتی.

موارد مورد نیاز برای کار با نرم افزار :
- گوشی دارای سیستم عامل Symbian S60 که دارای بلوتوث باشد
- رابط بلوتوث برای اتصال به رایانه
- رایانه همراه با ویندوز 2000 یا XP
- نرم افزار Winamp Media Player

راه ارتباطی برنامه با رایانه
برای این که بتوانیم از برنامه بدون هیچ دردسری استفاده کنیم، تنها نیاز به پورت بلوتوث داریم. نرم‌افزار Control Freakجزو برنامه‌هایی است که تنها در بستر بلوتوث فعالیت می‌کند و تمام Actionهای بالا نیز تنها با بلوتوث فعال خواهند بود. این Actionها می‌توانند همان پخش شدن فایل‌های صوتی و تصویری و... باشند. از سوی این برنامه نیاز به GPRS یا همان اینترنت روی تلفن همراه ندارد. هر چند که برنامه‌های مشابهی را می‌توان نام برد که با اینترنت این فعالیت‌ها را انجام می‌دهند البته باید به این موضوع هم اشاره کرد که با سرعت GPRS فعلی هرگز نمی‌توان چنین چیزی را در تلفن همراه فراهم کرد، جز این که سرویس Mobile ADSL داشته باشیم. در این برنامه تنها راه ارتباطی گوشی همراه شما با رایانه یک سیستم بلوتوث است که بتواند امواج رادیویی‌اش را در جایی که شما هستید گسترش دهد.

کدام نگارش سیمبیان
برای این که بتوانید برنامه Control Freak را روی گوشی خود نصب کنید، باید ابتدا از نوع نگارش سیمبیان آن مطلع شوید. این برنامه روی تمام گوشی‌هایی که نگارش سیمبیان آن‌ها جزء سری 60 باشد، به خوبی کار خواهد کرد اگر نگارش سیمبیان گوشی همراه شما S60 V1 و V2 باشد می‌توانید برنامه را اجرا کنید. این برنامه روی نگارش S60 V3 کار نخواهد کرد.

دوستان خود را متحیر کنید
یکی از حرفه‌ای‌ترین قسمت‌های نرم‌افزار Control Freak طیف آنالیزر آن است. زمانی که فایل صوتی‌‌ای را بر روی گوشی خود با استفاده از برنامه‌ اجرا می‌کنید. نرم‌افزار می‌تواند 40فریم در ثانیه، فایل صوتی‌ای را که پخش می‌کند. هم زمان نیز آنالیز کند و آن را همانند Equalizer به شما نمایش دهد.

تمام ستاره
برنامه Winamp به شما اجازه می‌دهد که روی فایل‌های صوتی و تصویری امتیاز دهید، جالب است که بدانید با استفاده از Control Freak نیز می‌توانید به فایل‌های انتخاب شده خود روی تلفن همراه رای دهید. برای این کار ابتدا فایل صوتی یا تصویری مورد نظر را انتخاب کنید. سپس دکمه ستاره را بزنید. حال می‌بینید که یک ستاره با همان یک امتیاز به فایل مورد نظر داده شده است. تعداد امتیازها چه روی رایانه یا روی گوشی 5 تا خواهد بود.

نوشته شده در یک شنبه 1 اسفند 1385برچسب:,ساعت 9:45 PM توسط نازی| |

10 قابليت عجيب

اگر تا به حال از حافظه‌هاي فلش تنها براي ذخيره سازي اطلاعات و به عنوان يك انبار ديجيتال استفاده مي كرديد، سخت در اشتباهيد. اين ابزار بندانگشتي كاركردهاي مفيد ديگري هم دارند كه نبايد از آنها غفلت كنيد.

به گزارش فارس، اين ابزار، امكانات و توانمندي هاي جالبي دارد كه به برخي از آنها اشاره مي‌كنيم.

** اجراي نسخه‌هاي پرتابل برنامه هاي مختلف

حافظه هاي فلش در كنار ذخيره سازي انواع اطلاعات براي اجراي نسخه هاي پرتابل يا قابل حمل برنامه هاي مختلف هم قابل استفاده هستند. برنامه هايي كه نياز به نصب ندارند و تنها با يك كليك از روي حافظه هاي فلش اجرا مي شوند.

يكي از انواع اين برنامه ها كه بسيار كاربردي است اوپن آفيس نام دارد. اين برنامه تمامي امكانات برنامه آفيس مايكروسافت را در خود دارد.همچنين نبايد از نسخه هاي پرتابل مرورگرهايي مانند فايرفاكس و تاندربرد غفلت كرد كه به ترتيب براي مرور وب و تبادل ايميل به كار مي روند. وقتي امكانات مجموعه آفيس با اين دو برنامه تركيب شود، بخش اعظم نيازهاي اداري و تجاري هم رفع مي گردد. براي كسب اطلاعات بيشتر در مورد برنامه هاي پرتابل قابل نصب بر روي حافظه هاي فلش مي توانيد به آدرس PortableApps.com مراجعه كنيد.

** راه‌اندازي سيستم عامل

از حافظه هاي فلش براي راه اندازي يك سيستم عامل كامل با تمامي امكاناتش هم مي توان استفاده كرد. اين كار در مورد سيستم عامل هاي ويندوز و لينوكس بدون مشكل خاصي ممكن است. هر چند امكانات نسخه هاي پرتابل اين سيستم عامل ها تفاوت هايي با نسخه هاي عاديشان دارد. اطلاعات بيشتر در اين زمينه در سايت هاي تخصصي فناوري و با انجام يك جستجوي ساده در دسترس است.

** اتصال به شبكه‌هاي بي‌سيم

اگر يك شبكه بي سيم داريد مي توانيد با استفاده از تنظيمات مربوط به شبكه بي سيم در ويندوز پيكربندي مناسب را براي اتصال حافظه فلش خود به اين شبكه انجام دهيد. با اين كار مي توان حافظه فلش را براي اتصال رايانه ها، چاپگرها و ديگر وسايل جانبي به يك شبكه بي سيم مورد استفاده قرار داد.

** تنظيم مجدد كلمه عبور

اگر كلمه عبور خود در ويندوز را فراموش كنيد حتما به مشكل برمي خوريد. راه حل اين مساله آن است كه اطلاعات ضروري در اين زمينه را ذخيره كنيد تا در صورت فراموشي يا هر مشكل ديگري به سرعت به اطلاعات مورد نظر دسترسي داشته باشيد.
در گذشته اين اطلاعات بر روي فلاپي ديسك ها ذخيره مي شد، اما امروزه با استفاده از حافظه هاي فلش هم مي توان اين اطلاعات را ذخيره كرده و در صورت لزوم آنها را اجرا كرد.

** ارتقاء عملكرد سيستم

با استفاده از حافظه فلش مي توان عملكرد ويندوزهاي ويستا و 7 را ارتقا داد. فناوري ReadyBoost به منظور افزايش سرعت ويندوز از طريق حافظه هاي فلش ابداع شده است.
اين فناوري از فضاي خالي موجود در حافظه فلش به عنوان حافظه اضافي كمكي براي افزايش ظرفيت حافظه Cache هارد ديسك رايانه استفاده مي كند. از آنجايي كه سرعت حافظه هاي فلش از حافظه هاي سنتي مغناطيسي بيشتر است، استفاده از آنها در اين زمينه سرعت سيستم و عملكرد آن را ارتقا مي دهد.
دستور العمل هاي مربوط به اين كاركرد حافظه هاي فلش از طريق بخش كمك يا Help ويندوز در دسترس است.

** مديريت انتقال اطلاعات

اگر از ويندوز XP استفاده مي كنيد مي توانيد براي بهبود و مديريت بهينه انتقال اطلاعات از USB Flash Drive Manager مايكروسافت استفاده كنيد. بعد از نصب اين برنامه كپي كردن فايل، تهيه نسخه پشتيبان از اطلاعات كل حافظه فلش يا هارد ديسك، تغيير برچسب درايو و حتي ايجاد فايل Autorun راحت تر مي شود.

** تبديل به mp3 player

حافظه هاي فلش را با اعمال اندكي تغييرات مي توان به عنوان ابزاري براي گوش كردن به فايل هاي mp3 به كار برد. با اين كار در وقت و هزينه كاربر نيز صرفه جويي مي شود. براي اين كار كافيست فايل هاي موسيقي خود را بر روي حافظه فلش كپي كنيد و آن را به رايانه متصل كنيد. سپس نرم افزار Windows Media Player را اجرا كرده و فهرستي از قطعات موسيقي مورد علاقه تان را با استفاده از امكانات اين نرم افزار ايجاد كنيد.

** حفاظت از اطلاعات حساس با رمزگذاري

اگر از حافظه فلش خود براي انتقال و نگهداري اطلاعات حساس و محرمانه استفاده مي كنيد، قادر خواهيد بود براي آن كلمه عبور تعيين كنيد تا هر كسي نتواند به محتواي آن دسترسي پيدا كند.
Rohos Mini Drive از جمله ابزار امنيتي است كه با استفاده از آن مي توانيد يك بخش يا پارتيشن حفاظت شده بر روي حافظه فلش ايجاد كرده و سپس براي آن كلمه عبور در نظر بگيريد. با اين كار امنيت خود را تضمين كرده ايد.

** مديريت وب سايت

با استفاده از حافظه هاي فلش حتي مي توان وب سايت هاي مورد نظر را مديريت كرد. اگر شما ادمين يك سايت هستيد مي توانيد با استفاده از برنامه Server2Go، انواع وب سرورهايي كه از Apache، PHP، MySQL، Perl پشتيباني مي كنند را مديريت كنيد.
نسخه پرتابل اين برنامه به راحتي و با يك كليك بر روي حافظه هاي فلش قابل استفاده است. اين برنامه كه با همه نسخه هاي ويندوز سازگار است، از اكثر مرورگرهاي اينترنتي هم پشتيباني مي كند.

** قفل كردن رايانه

برنامه پرتابل Predator براي قفل كردن رايانه ها با استفاده از حافظه هاي فلش قابل استفاده است. اين برنامه كم حجم و كاربردي حافظه فلش را به يك كليد مطمئن مبدل مي كند. با نصب اين برنامه اگر حافظه فلش به رايانه متصل باشد، همه چيز به طور عادي كار خواهد كرد، در غير اين صورت و به محض برداشتن حافظه فلش رايانه قفل خواهد شد و حتي صفحه كليد و موشواره هم از كار مي افتند و نمايشگر هم سياه مي شود.
نوشته شده در یک شنبه 1 اسفند 1385برچسب:,ساعت 9:41 PM توسط نازی| |

 

عیب یابی کامپیوتر های شخصی<br />

صرفنظر از این که کامپیوتر شما چگونه تولید شده است و یا نرم افزارهای نصب شده بر روی آن چگونه نوشته شده اند ، همواره احتمال بروز خطاء وجود داشته و ممکن است در آن لحظه امکان دسترسی به کارشناسان برای تشخیص خطاء و رفع مشکل وجود نداشته باشد . آشنائی با فرآیند عیب یابی و برخورد منطقی و مبتنی بر علم با این مقوله می تواند علاوه بر کاهش هزینه ها،صرفه جوئی در مهمترین منبع حیات بشری یعنی زمان را نیز بدنبال داشته باشد .
نرم افزارهای عیب یابی از جمله امکانات موجود و در عین حال بسیار مهم در این زمینه بوده که می توان از آنان به منظور عیب یابی یک کامپیوتر استفاده نمود .

نرم افزارهای عیب یابی
برای عیب یابی کامپیوترهای شخصی تاکنون نرم افزارهای عیب یابی متفاوتی ارائه شده است . برخی از اینگونه نرم افزارها درون سخت افرار کامپیوترهای شخصی ، برخی دیگر درون تجهیزات جانبی ( نظیر کارت های الحاقی ) ، تعدادی دیگر به همراه سیستم عامل و برخی دیگر به عنوان محصولات نرم افزاری مجزائی عرضه شده اند .
) POST▪ اقتباس شده از:( Power On Self Test برنامه فوق پس از روشن کردن هر نوع کامپیوتر شخصی به صورت اتوماتیک اجراء می گردد . روتین های فوق درون حافظه ROM مادربرد و ROM موجود بر روی کارت های الحاقی ذخیره می گردند.
▪ نرم افزارهای عیب یابی ارائه شده توسط یک تولید کننده خاص : تعداد زیادی از تولید کنندگان معتبر کامپیوتر به منظور عیب یابی کامپیوترهای تولیدی خود ، اقدام به پیاده سازی و عرضه نرم افزارهای عیب یابی مختص سیستم های خود می نمایند .
▪ نرم افزارهای عیب یابی جانبی : به همراه تعداد زیادی از دستگاه های سخت افزاری ، نرم افزارهای عیب یابی خاصی ارائه می شود که می توان از آنان به منظور تست صحت عملکرد سخت افزار مورد نظر استفاده نمود . به عنوان نمونه آداپتورهای SCSI دارای یک برنامه عیب یابی می باشند که درون حافظه ROM BIOS کارت تعبیه و با فشردن کلیدهای ctrl+A در زمان راه اندازی سیستم، امکان دستیابی و استفاده از آن وجود خواهد داشت . کارت های صدا و شبکه نیز معمولا" به همراه یک برنامه عیب یابی ارائه می گردند که می توان از آنان درجهت تشخیص صحت عملکرد وظایف محوله هر کارت استفاده بعمل آورد .
▪ نرم افزارهای عیب یابی ارائه شده توسط سیستم عامل : به همراه سیستم های عامل (نظیر ویندوز) ، نرم افزارهای عیب یابی متعددی ارائه شده است که می توان از آنان به منظور شناسائی و مونیتورینگ کارآئی و عملکرد هر یک از عناصر سخت افزاری موجود در کامپیوتر استفاده نمود .
▪ نرم افزارهای عیب یابی آماده : تعدادی از تولید کنندگان نرم افزار به منظور عیب یابی کامپیوترهای شخصی اقدام به ارائه نرم افزارهای عیب یابی همه منظوره ای نموده اند. هر یک از نرم افزارهای فوق دارای پتانسیل های مختص به خود بوده که می توان با توجه به خواسته خود از آنان استفاده نمود .

برنامه عیب یابی POST
زمانی که شرکت آی.بی. ام در سال ۱۹۸۱ اولین کامپیوترهای شخصی را ارائه نمود در آنان از ویژگی هائی استفاده شده بود که قبلا" مشابه آنان در سایر کامپیوترها به خدمت گرفته نشده بود . استفاده از برنامه ای موسوم به POST و Parity-checked حافظه ، نمونه هائی در این زمینه می باشند . پس از روشن کردن هر نوع کامپیوتری درابتدا و قبل از هر چیز دیگر ( نظیر استقرار سیستم عامل درون حافظه ) ، برنامه POST به منظور بررسی تست صحت عملکرد عناصر اصلی سخت افزار موجود در یک کامپیوتر اجراء خواهد شد .
POST ، مشتمل بر مجموعه ای از دستورالعمل های ذخیره شده در تراشه ROM-BIOS مادربرد است که مسئولیت تست تمامی عناصر اصلی در زمان روشن کردن کامپیوتر را برعهده دارد . برنامه فوق قبل از استقرار هرگونه نرم افزار در حافظه ، اجراء خواهد شد .

برنامه POST چه چیزی را تست می نماید ؟
پس از روشن کردن کامپیوتر، برنامه POST به صورت اتوماتیک اجراء و مجموعه ای از تست های لازم به منظور بررسی صحت عملکرد عناصر اصلی در کامپیوتر را انجام می دهد. تست حافظه ، پردازنده ، حافظه ROM ، مدارات حمایتی برداصلی و تجهیزات جانبی نظیر اسلات های موجود بر روی برد اصلی ، نمونه هائی در این زمینه بوده که توسط برنامه POST تست خواهند شد . اندازه برنامه POST بسیار کم بوده و صرفا" قادر به تشخیص خطاهای بحرانی می باشد . در صورتی که پس از انجام هر یک از تست های انجام شده توسط برنامه POST مشکل خاصی تشخیص داده شود ، پیام های خطاء و یا هشداردهنده ای که نشاندهنده نوع خطاء است ، ارائه می گردد . پیامد وجود هر گونه خطاء در این مرحله ، توقف فرآیند معروف بوتینگ ( استقرار سیستم عامل درون حافظه ) خواهد بود . خطاهائی که توسط برنامه POST تشخیص داده می شوند را fatal error نیز می گویند چراکه عملا" توقف فرآیند بوتینگ را بدنبال خواهند داشت .

نحوه نمایش نوع خطاء
ماحصل اجرای برنامه POST ، ارائه سه نوع پیام خروجی است : کدهای صوتی ، کدهای مبنای شانزده که برروی یک پورت I/O با یک آدرس خاص ارسال می گردد و پیام های مبتنی بر متن که بر روی نمایشگر نمایش داده می شوند . برای گزارش خطاهای تشخیص داده شده توسط برنامه POST از سه روش زیر استفاده می گردد :
▪ کدهای صوتی ( Beep Codes ) : کدهای فوق از طریق بلندگوی سیستم قابل شنیدن می باشند .
▪ کدهای Checkpoint : کدهای فوق ، کدهای مبنای شانزده checkpoint می باشند که برای یک پورت I/O با یک آدرس خاص ارسال می گردند . برای مشاهده کدهای فوق به یک برد خاص نصب شده در یکی از اسلات های ISA و یا PCI نیاز می باشد .
▪ پیام های نمایش داده شده بر روی نمایشگر : پیام های خطاء فوق صرفا" پس از مقداردهی اولیه آداپتور ویدئو قابل نمایش بر روی نمایشگر و استفاده خواهند بود .

کدهای صوتی برنامه POST
از کدهای فوق صرفا" برای اعلام خطاهای بحرانی استفاده می گردد . خطاهای فوق در ابتدای فرآیند راه اندازی کامپیوتر و زمانی که هنوز کارت ویدئو و سایر سخت افزارها وارد مدار عملیاتی نشده اند ، محقق می گردند . با توجه به این که در این مقطع نمایشگر در دسترس نمی باشد ، کد مربوط به هر یک از خطاهای موجود به صورت مجموعه ای beep مشخص می گردد . در صورتی که ماحصل اجرای برنامه POST موفقیت آمیز بوده و مشکل خاصی وجود نداشته باشد ، پس از اتمام برنامه POST ، صرفا" یک صدای beep قابل شنیدن خواهد بود . در برخی سیستم ها ( نظیر کامپیوترهای کامپک ) پس از اتمام موفقیت آمیز برنامه POST دو مرتبه beep نواخته می شود . در صورتی که تست صحت عملکرد برخی عناصر با موفقیت توام نباشد ، برای اعلام نوع خطاء تعداد مشخصی beep که ممکن است کوتاه و یا بلند و یا ترکیبی از هر دو باشد ، نواخته می گردد .

کدهای Checkpoint مربوط به برنامه POST
کدهای فوق ، اعداد مبنای شانزدهی می باشند که توسط روتین های برنامه POST بر روی یک پورت I/O با یک آدرس خاص ( مثلا" آدرس h ۸۰ نوشته می گردند . به کدهای فوق ، کدهای POST نیز گفته شده و امکان مشاهده و خواندن آنان صرفا" با نصب آدپتورهای خاصی در یکی از اسلات های سیستم ، فراهم می گردد . آداپتورهای فوق در ابتدا توسط تولید کنندگان مادر برد و به منظور تست سخت افزارهای تولیدی استفاده می گردید . در ادامه شرکت های متعددی ( نظیر میکرو ۲۰۰ و ۲۰۰۰ ، JDR Microdevice ) با تولید اینگونه کارت ها امکان استفاده از آنان را برای سایر تکنسین ها فراهم نمودند .
از کدهای POST Checkpoint می توان به منظور ردیابی وضعیت سیستم در زمان فرآیند بوتینگ از زمانی که سیستم روشن می گردد تا زمانی که برنامه bootstrap loader اجراء می گردد ( آغاز استقرار سیستم عامل در حافظه )، استفاده نمود .
پس از نصب یک POSTcode reade درون یکی از اسلات های مادربرد و همزمان با اجرای برنامه POST ، یک عدد مبنای شانزده بر روی نمایشگر کارت نمایش داده خواهد شد . در صورت توقف غیرمنتظره سیستم ، با استفاده از کد نمایش داده شده می توان خطاء موجود را تشخیص داد .

پیام های نمایش داده شده بر روی نمایشگر
پیام های نمایش داده شده بر روی صفحه نمایشگر ، پیام های مختصری می ب
اشند که یک نوع خاص خطاء را گزارش می نمایند . پیام های فوق صرفا" پس از مقداردهی کارت ویدئو و نمایشگر قابل نمایش و استفاده خواهند بود .
منبع:گیگاپارس

نوشته شده در یک شنبه 1 اسفند 1385برچسب:,ساعت 9:35 PM توسط نازی| |


Power By: LoxBlog.Com